

Det finns inget utrymme för gissningar och gissningar när du driver ett företag. För att fatta strategiska beslut som leder till tillväxt måste du låta data visa dig hur. Det är vad konkurrensanalys handlar om.
I det här affärsblogginlägget kommer vi att diskutera allt som finns att veta om konkurrensanalys och hur du kan använda den i ditt företag.
Vad är konkurrensanalys?
Enkelt uttryckt hänvisar konkurrensanalys till kumulativ data som samlats in från olika externa källor om de mest framträdande aktörerna på din marknad. Hur konkurrerar företag med ditt företag?
Marknad
Du kanske har samma adresserbara marknad för potentiella kunder.
Sök nyckelord
Deras sidor kan dyka upp på Google för de sökord som betyder mest för dig.
Share of Voice
Ni kanske kämpar för att överträffa varandra när det kommer till “share of voice” på sociala medier och/eller intjänade mediekanaler.
Utnyttja rapporter om konkurrensanalys
Det kan faktiskt vara en utmaning att definiera vilka dina konkurrenter verkligen är. Men företagsledare kan sammanställa konkurrensanalysrapporter och sedan utnyttja den insamlade informationen för att fatta datadrivna beslut som ger dem en konkurrensfördel.
Fyra kategorier av marknadsföringsintelligens
Det finns fyra huvudkategorier av marknadsföringsintelligens, och var och en är användbar för olika ändamål.
1. Förstå din kund
Att få en bättre förståelse för dina kunder är en av de viktigaste pelarna i en väl avrundad marknadsföringsstrategi. Som termen antyder involverar den flera nivåer av data om befintliga kunder, inklusive:
- Kundernas smärtpunkter som dina produkter löser
- Vad driver återkommande köp
- Vilka typer av innehåll som leder till konverteringar
- Vilka förbättringar kunderna vill ha av dig
Varför omfattande kundupptäckt?
Om du skaffar dig omfattande insikter om dina kunder ökar din förmåga att:
- Fånga deras uppmärksamhet
- Stäng affärer med dem
- Behåll sin lojalitet
- Förvandla dem till vokala förespråkare för ditt varumärke
Kundupptäckt kan också ge tillräckligt med data för att bygga korrekta, uppdaterade köparpersonligheter som påskyndar genereringen av potentiella kunder.
2. Konkurrentens intelligens
Medan kundförståelse kräver att man samlar in information om befintliga och potentiella kunder, syftar konkurrentintelligens till att reda ut din konkurrents marknadsföring.
Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan toppkonkurrenter och ditt företag? Vilka områden överträffar de dig och vice versa?
Konkurrentunderrättelserapporter svarar på dessa frågor, så att du vet varför kunder väljer andra märken framför dig.
I sin tur kommer du att kunna identifiera och dra nytta av förbättringsmöjligheter för att tjäna en mer betydande marknadsandel.
3. Produktintelligens
I många fall kan förlora kunder till konkurrenter tillskrivas gapande skillnader mellan dina produkter eller tjänster. När du får information om de andra företagen i din nisch, leta efter sätt att skilja din produkt och ditt varumärkeslöfte.
Det är där produktintelligens kommer in i bilden. Inom denna gren av marknadsföringsintelligens är ditt primära bekymmer din egen produkts för- och nackdelar.
Ännu viktigare är att du måste analysera hur det kan jämföras med liknande produkter.
Bli bara inte tunnelvisad på den faktiska produktens design eller funktioner. För att få ut det mesta av produktintelligens, överväg allt som påverkar prestanda och prissättning för din produkt. Detta inkluderar din tillverkningsprocess, frakt, förpackning och allt.
4. Förstå din marknad
Slutligen, att förstå din marknad innebär en bredare analys av din produkts marknader.
Slutmålet här är att identifiera efterfrågan på dina produkter på din marknad och andra marknader, så att du kan utveckla strategier för att penetrera dem. För det mesta måste du justera din produkts funktioner, prissättning eller båda för att passa och konkurrera på nya marknader.
Till exempel kan en plattform för hantering av sociala medier rikta sig mot enskilda användare eller full-on marknadsföringsbyråer. Genom bättre marknadsförståelse kan de erbjuda flexibla planer som matchar olika köpares behov och budgetar.
Hur man skaffar konkurrenskraftig intelligens
Nu när du förstår vikten av att analysera dina konkurrenter är det dags att vidta åtgärder.
Här är en omfattande lista över hur företag kan skaffa underrättelsedata och använda dem för att förbättra sitt beslutsfattande.
1. Investera i analysverktyg
Flera verktyg för konkurrentforskning låter dig spionera på dina toppkonkurrenters marknadsföringsstrategier. Det är sant att många av dessa plattformar kan vara positionerade som sökverktyg för SEO.
Men eftersom SEO redan är omfattande i omfattning, ger användningen av dem för konkurrentforskning omfattande data. Du kan ta reda på din konkurrents bästa organiska sökord, bakåtlänkskällor, bäst presterande innehåll, etc.
2. Ta en titt på kunddata från första part
Underskatta inte värdet av dina förstapartsdatakällor.
CRM, försäljningsplattformar, webbplatsanalys – du använder förmodligen massor av lösningar som kommer med verktyg för insikter om publik. Använd dem för att få en fullständig bild av din kundbas och förstärka din kunskap.
3. Använd analysverktyg för dina digitala tillgångar
Analysverktyg för din webbplats, sociala medier och betalda annonser är en guldgruva av kunddata.
Google Analytics, till exempel, täcker varje enskild aspekt av din webbplats prestanda. Du kan spåra viktiga mätvärden som sessionslängd, omvandlingsfrekvens, rullningsdjup och populära trafikkällor.
Plattformar som Facebook, Instagram och YouTube har också inbyggda marknadsföringsanalysverktyg för företag. Allt från innehållsengagemang till användardemografi tillhandahålls gratis – ingen tredjepartsenhet krävs.
4. Kör undersökningar och omröstningar
Ibland räcker det inte att lita på analyser för att fatta datadrivna beslut för ditt företag. När allt kommer omkring målar statistik och siffror inte alltid upp hela bilden av vad dina kunder vill ha.
Med hjälp av verktyg som Typeform eller SurveyMonkey kan du låta kunderna direkt uttrycka sina problem och förslag. Du kan också enkelt köra omröstningar på Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram via Stories.
5. Uppmuntra kunder att lämna feedback
Förutom undersökningar finns det flera andra sätt för företag att få ut värdefull feedback från kunderna. Ett typiskt tillvägagångssätt är att skicka e-postmeddelanden med begäran om granskning så snart en kund slutför ett köp. Denna process kan automatiseras med hjälp av e-postmarknadsföringsverktyg som SendInBlue, MailChimp och GetResponse.
Företag kan också ha en widget med numrering eller emoji för att bättre förstå kundupplevelsen och sentimentet. Vissa verktyg för feedback från användare som Emojics låter också användare skriva detaljerade kommentarer om sina upplevelser.
6. Använd leverantörer av underrättelsedata
Om du behöver en förfinad samling av digital marknadsföringsintelligens kan du få dem från tredjepartsleverantörer för ett pris.
Plattformar som dessa kan hjälpa dig att benchmarka trafikförvärvskällor, betalda reklamkanaler och de organiska sökord som betyder mest för de andra i ditt område. Du kan också identifiera webbplatser som skickar trafik till dina konkurrenter men inte till dig.
Rädd att du ska förvandla analys till förlamning? Tredjepartsleverantörer av konkurrenskraftiga analysdata gör det ofta enkelt att polera rapporter och göra dem läsbara genom ett användarvänligt gränssnitt. Du kan också använda deras API:er för att skapa anpassade instrumentpaneler som innehåller viktiga datakategorier för din digitala marknadsföring.
Börja använda konkurrensanalys
Här är affären: det finns inget sådant som en perfekt marknadsföringsplan. Det kommer alltid att finnas vägspärrar mellan dig och dina marknadsföringsmål. Att använda rapporter för att hålla reda på vad dina konkurrenter håller på med kan hjälpa dig att manövrera runt dessa utmaningar och uppnå marknadsföringstillväxt med maximal effektivitet.