[ad_1]
Om det inte redan var väsentligt förändrat från sitt tidigare tillstånd, kommer Twitter som du känner att det inte finns längre.
Enligt Twitter-ägaren Elon Musk är han officiellt ändra namnet på appen från ”Twitter” till ”X”som en del av hans bredare vision för en ”allt app” vilket så småningom kommer att underlätta ett mycket bredare utbud av funktioner, och helst göra X till en viktig interaktiv komponent i miljarder användares liv.
Musk har redan förhandsgranskat det interimistiska X-varumärket, som han valde från en rad användarinskickade koncept.
Musk har också flaggat ändra appens standardfärg från blå till svart, medan tweets i sig inte längre kommer att kallas sådana. Musk säger att de kommer att vara det kallas ett ”x”.
Varför skulle ett företag bränna år av varumärkeskapital, särskilt när det till synes inte finns något behov (dvs. ingen negativ association att ta avstånd från)?
X-namnet har varit en del av Musks stora plan sedan slutet av 90-talet, när han först började göra sig ett namn inom onlinebetalningar. Musk hade grundat ett betalningsföretag, som han föreställde sig skulle bli ”X.com”, en ny plattform som skulle underlätta inte bara omedelbara, avgiftsfria betalningar, utan även lån och andra bankelement, allt i ett förenklat, strömlinjeformat erbjudande.
När hans företag slogs samman med PayPal, höll dock inte hans nya partners med X-konceptet, och Musk var så småningom tvungen att överge sin plan och flytta in i andra satsningar. Men idén och namnet har stannat hos honom, och Musk är fortfarande övertygad om att han kan skapa en störande, spelförändrande app, som skulle använda betalningar som sin ryggrad för att sedan underlätta alla typer av transaktionsaktiviteter, förutom sociala medier och underhållningselement.
Musk har upprepade gånger hävdat att köpa Twitter är ”en accelerator till X’, men trots Musks långvariga förhoppningar kommer det inte att bli lätt att faktiskt få X att hända.
Eftersom alla andra sociala plattformar redan har provat detsamma. Meta, till exempel, har arbetat i flera år för att göra in-stream-betalningar till en grej, med begränsad framgång. Utmaningarna här är för det första att tillsynsorgan inte är alltför angelägna om att möjliggöra betalningar som kringgår befintliga banksystem. Samtidigt har västerländska användare visat lite intresse för att faktiskt göra betalningar och köpa produkter inom sociala appar.
Asiatiska nationer är i en annan båt. Asiatiska användare av sociala medier har visat en stark preferens för att använda appar som förenklade betalningar och ID-system, vilket också har drivits av vissa asiatiska regeringar som ett sätt att bättre spåra medborgaraktivitet. Västerländska regeringar har inte samma transparens, eller kontroll över sådana, så även om alla sociala medieföretag har försökt göra en västerländsk version av WeChat, är det inte så lätt som att bara säga att du vill göra det och sedan göra det till en grej.
Även om det kan ha varit 24 år sedan, när Elon först kom med konceptet. Det verkar som att Elon potentiellt har missat båten, men har förblivit dedikerad till en idé som han har inbäddat i sitt sinne, vilket är osannolikt att förverkligas, hur han än försöker.
Men han kommer att försöka.
X är på väg att bli den nya Twitter, som tydligt avgränsar nästa era för plattformen och tar avstånd från dess förflutna.
Vilket verkar vara ett felaktigt tillvägagångssätt, vilket bara kommer att få appen att förlora mer dragkraft. Men kanske Musk och Yaccarino har några nya trick i rockärmen, utöver att driva på gamla Twitter-koncept, som kommer att göra denna fräscha nya vinkel till något mer än en miljardärs dröm.
Vi får reda på det, med X-eran nu på gång i appen.
[ad_2]
Source link