

innehåll
Friskhet
Användbarhet
SAMMANFATTNING: Använd den här boken som en guide för att hjälpa dig lära dig hur du använder TikTok för ditt företag.
Har du sett några TikTok-videor under de senaste månaderna? Om inte och du tror att TikTok inte kommer att fungera för dig eller ditt företag, skulle jag vilja att du omprövar det.
TikTok är den snabbast växande sociala plattformen, med mer än 3 miljarder installationer och 1 miljard aktiva användare som spenderar 850 minuter på plattformen varje månad – det är knappt 30 minuter per dag!
Jag har tillbringat de senaste två månaderna med att scrolla TikTok för att se vad småföretagare gjorde och jag blev imponerad! Advokater, finansplanerare, fastighetsmäklare, kockar, konstnärer – du namnger företaget, du hittar dem som delar sina tips (och tjänar pengar) på TIkTok.
Jag var tvungen att lära mig mer. Så jag valde en kopia av TikTok Playbook: How to turn ideas into fame into money into freedom av Kevin Green.
TikTok Playbook ger dig en grund
Eftersom TikTok är en relativt “ny” plattform, hade de flesta av de böcker jag hittade och läste mycket att göra med att skapa viralt innehåll. TikTok Playbookå andra sidan, var mer av det jag letade efter som en grund för att förstå essensen av plattformen och dess kultur.
Du kommer att gilla hur författaren Kevin Green börjar boken med en översikt över TikToks början som ett kinesiskt företag. Du kommer att få reda på varför dans och musik är kärnan i TikToks popularitet, men viktigast av allt, du kommer att lära dig hur och varför TikTok är en kraftfull kanal som genererar nya intäkter för ditt företag.
Lite om Kevin Green
Du känner inte Kevin Green. Han är inte en bästsäljande författare, han är inte någon chef från ett varumärke eller en byrå. Green är en ung marknadsförare som driver sitt eget förlag Greenland publishing. Ännu viktigare är att han har en förmåga att förklara TikTok på ett sätt som alla av oss kan förstå och implementera.
Faktum är att jag hittade hans TikTok Playbook för att vara den bästa översikten, dispositionen och förklaringen om hur du använder TikTok för ditt företag hittills.
Inuti TikTok Playbook
Boken är organiserad i sju LOGISKA kapitel. Du kommer inte att hitta några glesa fraser eller ord. Bara grunderna.
Det börjar med en översikt. Sedan guidar avsnitten dig igenom
- Grunderna i TikTok. Det är här du får historien och bakgrunden.
- Utveckla din idé. samt exempel på idéer som läppsynkronisering, makeover-utmaningar och andra typer av videor du kanske har sett. När du väl förstår detta börjar saker och ting bli vettigt. Det här är idén BAKOM ditt innehåll. Inte ditt innehåll än.
- Att göra videos. Detta är ett måste att läsa. Eftersom det är en videoplattform måste du förstå videofunktionerna och vad som finns där. Jag säger bara det här, jag skulle inte oroa mig för tekniken bakom videorna lika mycket som jag skulle oroa mig för innehållet och kreativiteten. Det här är tekniken bakom videorna.
- Bygg din publik. Din idé, din publik och ditt innehåll är de tre mest kritiska faktorerna i denna process. Det är här du får spela och försöka vara uppmärksam på vad din publik vill ha.
- Tjäna pengar!!! JA! Du KAN tjäna pengar på TikTok och det är därför plattformen är så kraftfull för alla från underhållare till experter.
- Branding. Detta är mot slutet av boken, men inte mindre viktigt.
Så det är kärnan i layouten TikTok Playbook. Inget fancy, men du vill inte ha något fancy eller högt eller alltför strategiskt.
Inte redo för en ny plattform för sociala medier?
Titta, jag förstår! Jag hade TikTok installerat på min telefon i “ÅR och tittade aldrig på det. Tja, jag skulle hoppa in och märka att folk dansade och sjöng och jag förstod det inte och såg det inte som relevant.
Det var då jag märkte en “röd flagga” – så fort jag tycker att något är dumt och trendigt, är det en aning om att det finns något där som INTE kan ignoreras. När allt kommer omkring, kom ihåg när vi trodde att internet var en modefluga, att sociala medier var en modefluga och att man inte kunde sälja på sociala medier?
Ja – sådär.
Vi visste alltid att sociala medier skulle komma och gå. Och det fina med varje ny plattform är hur den skapar en ny kanal för “glömda” företag.
Städare, remodelers, människor som häller epoxigolv, konstnärer, författare, hantverkare, fastighetsmäklare, kontraktsjurister – om du söker efter ett företag som ditt, kommer du säkert att hitta det.
Lär dig att nischa, meddelanden och mer från TikTok
Om du vill se bra exempel på framgångsrika nischer och marknadsföringsbudskap är TikTok platsen att vara. Lägg märke till hur dessa videor fångar din uppmärksamhet, lägg märke till vilka videor du tittar på hela vägen och varför.
Ta sedan en kopia av TikTok Playbook och se hur du kan göra TikTok till en lönsam del av din verksamhet.
Bild: amazon