Nyligen pratade Small Business Trends verkställande redaktör Shawn Hessinger med Brent Leary, Managing Partner på CRM Essentials, om hans besök på Atlantas Amazon leveransstation och vikten som småföretag spelar i företagets sista mils tjänst.
Vad är Amazons Last Mile Delivery?
Låt oss först definiera vad sista mils leveranstjänster betyder för alla läsare som kanske inte är medvetna om vad det betyder.
Termen avser en av de sista delarna av leveransprocessen. Det är när ett paket transporteras från ett transportnav till dess slutdestination, eller i fallet med den enhet som det levereras till, mottagaren. Mottagaren är vanligtvis en butik eller en konsuments personliga bostad.
Så, Amazon hanterar uppströmsprocessen för detta nätverk tills det når noden, som är deras transportnav. Små företag kommer att gå in i denna del av nätverket för att lasta och transportera varorna på denna sista del av resan eller “sista milen” till mottagaren.
Amazons leveransstation avslöjar
Shawn Hessinger: Så Brent, berätta lite om vad du gjorde och hur du slutade följa paket på Amazon.
Brent Leary: Jag har alltid varit fascinerad av vad de gör. Jag gav dem min uppmärksamhet och de bjöd in mig att få en möjlighet att titta lokalt och se en vy bakom kulisserna av den sista milen här lokalt i Atlantas metroområde.
Där fick jag en chans att göra en rundtur i vad de kallar en leveransstation, vilket är en av faciliteterna längs vägen för att få dina saker till dig, som, du vet, går från uppfyllelsecenter till sorteringsanläggning till det jag gick till, som är en utlämningsstation.
Och de tar de paketen och förbereder dem i princip för den sista milen leverans med en lastbil, som utförs av leveransservicepartners. Dessa partners är inte Amazon-anställda; de är små företag som Amazon arbetar med för att leverera ditt paket.
Hur småföretag är avgörande för slutet av leveransprocessen
Shawn Hessinger: Så många människor pratar om Amazon som att det bara är det här stora företaget. Men som vi vet finns det många tredjepartssäljare. Du pratade om hur du såg i detta ekosystem att småföretag är en del av hela den här processen.
Brent Leary: Leveransstationen i Atlanta som jag fick en chans att kika bakom gardinen på var 250 000 kvadratfot! När jag var där såg jag att det finns olika komponenter i processen:
-
- Först är det “Under taket” där paketen tas av lastbilarna och förs under anläggningen för bearbetning.
- När den bearbetningen är klar sker packning, som de kallar induktion – lägga saker i paket för att skickas, lägga dem i en sorteringsbehållare och göra dem redo för leveransservicepartners att komma in och ta paketen.
- Slutligen sätter partnerna dem på sina lastbilar och tar ut dem för leverans.
Nu, innan allt som händer, har de uppfyllelsecenter. Säljande partners som utför uppfyllandet av Amazon har saker de säljer som går in i dessa anläggningar.
Och sedan när någon trycker på köpknappen, går den från ett uppfyllelsecenter till en sorteringsanläggning. När den väl går därifrån, levereras den till valfritt antal leveransstationer. Leveransstationen bearbetar den till den punkt där den är redo att sättas på en lastbil. Och lastbilen, åtminstone i det fall där jag var, har sju leveransservicepartners som Amazon och den här anläggningen samarbetar med.
Var och en av dessa partners har flera förare som går till företaget. Så varje morgon, som jag tror är 9:50 till typ 11:30, kommer en uppsättning av dessa leveransservicepartners in. Under 20 minuter har de en möjlighet att ladda upp alla sina grejer och ge sig ut på vägen. Sedan tar en annan leveransservicepartner in alla sina lastbilar och går igenom samma process. Och när den väl kommer på lastbilen är den där ute och den levereras.
Småföretag är också viktiga i början av förverkligandeprocessen
Shawn Hessinger: Det låter som att du säger att småföretag är i början av processen för att de säljer och har saker i kö i Amazons lager – och att de också är i slutet av processen när det gäller att leverera varor till kunder.
Brent Leary: Ja, jag tror att du har rätt i det. Du tänker på säljare som … inte bara säljer på plattformen … utan de har ett visst antal av dem som också använder Amazon-tjänsten. Därför finns deras lager på ett av dessa uppfyllelsecenter, så det är enklare och mer effektivt att gå från att någon köper det till bam! nu är den redan i en Amazon-anläggning.
Så det effektiviserar liksom processen att få ut den produkten till kunden. Men de där leveransservicepartnerna är småföretag. Jag tror att det är en tjänst i ett förhållande som Amazon har investerat i… jag tror att det går tillbaka till 2018. Och så, jag tror att det finns ungefär 3000 eller så, där kanske bara den amerikanska delen är dessa leveransservicepartners.
Och du vet, jag personligen, min erfarenhet förra veckan, den här leveransstationen i Atlanta, och det finns flera leveransstationer i hela staten. Men jag gick till en av dem, och sedan har var och en av dessa stationer en uppsättning leveransservicepartners som den fungerar med. Så när det paketet har bearbetats kommer det in från leverans och sortering och går in i leveransstationen och behandlas och sedan är det redo att gå ut.
När den väl kommer ut hanteras den av en leveransservicepartner, som är en icke-Amazon-anställd. Så, det finns sju som just den här anläggningen fungerar med…sju små företag som är leveransservicepartners.
Och var och en av dem har flera drivrutiner. Så de tar in dem alla på en gång. Leveranspartner 1 kommer in 9:50–sju eller åtta av dem är lastbilar som tillhör den leveranstjänsten. Men de kommer alla in och de kan vara alla storlekar…kan vara skåpbilar…kan vara stora lastbilar, men de har 20 minuter på sig att lasta vart och ett av dessa fordon för just den servicepartnern så att de kan ge sig ut på vägen och komma ut och leverera grejer.
Intervjuer med Amazons operativa ledning
Shawn Hessinger: Du gjorde några intervjuer när du var där, vilket är bra. Kan du ställa in den första intervjun vi har här, vem vi pratar med och typ vad de pratar om?
Brent Leary: På den här turnén hade jag två reseguider. Den första som jag kommer att kalla henne med hennes smeknamn “YoYo Johnson” eftersom det är vad alla kallade henne. Hon är operativ chef för den anläggningen. Hon gjorde ett bra jobb med att ta mig igenom vad som hände på insidan.
Shawn Hessinger: Låt oss titta på den videon nu. Sedan kommer vi tillbaka och pratar om nästa intervju du gjorde.
YoYo Johnson (avskrift från videon):
Vi är just nu på vår startramp. Vi använder två olika startplattor samtidigt här på DGT-8 och på startrampen är det där magin händer.
Vi har våra leveransservicepartners. De har sina förare som drar upp på startrampen i sina fordon. Och när de väl kommer till startrampen har vi en hel process som vi går igenom för att se till att vi upprätthåller säkerheten hela tiden på plattan. Så till höger om mig kommer du att se vår köplats innan förarna faktiskt kommer in på startrampen. Och sedan släpps de för att komma vidare till startrampen av en trafikledare.
Den personen kommer, bokstavligen, att kontrollera trafikflödet som kommer in på startrampen och se till att inga förare lämnar fordonet förrän vi har helt klart, varje enskilt fordon stoppas. Det finns inga människor eller produkter på startrampen, och vi ser till att allt är klart. När vi har allt klart har våra förare 20 minuter på sig från det att de kommer till startrampen på sig att lasta hela sitt fordon med sin fulla rutt och lämna startrampen för att starta sin leveransprocess för att leverera paket.
Amazons Last Mile Service i aktion
Shawn Hessinger: Därefter får vi höra från Ross Kirkpatrick, Operations Manager på Amazon Logistics, om processen genom vilken Amazons leveranspartner laddar paket för den sista milen av sin resa till kundens ytterdörr.
Ross Kirkpatrick (avskrift från videon):
Det är ganska intressant hur iscensättningen fungerar. Vårt Under taket-teamet arrangerar faktiskt paketen dit du kommer att se våra väskor. Vad vi kallar en väska, det kommer att bli en papperskorg med flera paket inom dessa väskor. De kommer att ladda dem först i en specifik ordning.
Så, under taket, tar vi den vägen bakåt, så att det blir mer effektivt för förarna att leverera framåt på vägen. Så man arbetar i princip baklänges för att öka effektiviteten på vägen. Så, som du kommer att se, kommer förare först att lägga vagnen vid sin skåpbil och sedan laddar de i en specifik ordning som deras flex-app faktiskt visar i realtid. Så det ger dem steg-för-steg, hej, det här blir till exempel, din första väska kommer att vara 457 blå som den här första föraren har på den första rutten. Så [it’s] mycket viktigt att vi kan driva effektiviteten.
Shawn Hessinger: Och Brent, skapa det här sista klippet åt oss.
Brent Leary: Det här är en som fångade mitt intresse när jag pratade med Ross. Han nämnde att om du är om du använder Amazon-appen, kan du faktiskt ta reda på alla typer av meddelanden, som att få aviseringar när du är nästa i kö för att få leverans.
Ross Kirkpatrick (transkription från videon):
Vi försöker ge våra kunder den där 360-gradersvyn…konsekventa uppdateringar under hela paketets livstid, så att de förstår när de kommer att ta emot sitt paket, eller hur? Så det finns faktiskt uppdateringar som kunderna kommer att få på sin Amazon-app också, om de hade aviseringarna aktiverade för uppdateringar för deras leveransprocess. De kommer till och med att uppdateras när paketet lämnar leveranscentret och när det är på väg till vår leveransstation.
Så den uppdaterar leveranstiden. Och sedan även om en förare har den leveransen nästa, kommer den att meddela kunden: du är nästa för nästa stopp på den förarens rutt för att i princip proaktivt, proaktivt tillåta den kunden att förbereda sig för den leveransen, för att ta emot det paketet från den kunden, och då även säkert kunna hämta ut det paketet vid tidpunkten för den leveransen.
Takeaways
Om vi tittar på exemplet vi har här om last mile-service, är ett affärstips vi kan föreslå att du överväger att samarbeta med ett större företag när du börjar. Det ger dig räckvidd och resurser som du kanske aldrig hade haft annars för att få ditt företag att växa snabbare än du någonsin trodde var möjligt.
Om du gillade att lära dig om hur små företag kan tillhandahålla sista mils tjänster, kan du njuta av att läsa Small Biz Trends inlägg How to Start an Amazon DSP Business. Den tar dig igenom allt du vill veta om hur du startar och driver din egen paketleveransverksamhet.
Lyssna på SoundCloud:
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.