

Joe Sugarman, den mycket framgångsrika entreprenören som var mest känd för sina legendariska BluBlocker-solglasögon, har dött vid 83 års ålder.
Den mycket älskade affärsmannen gick fridfullt bort den 18 mars.
BluBlocker Sunglasses grundare och entreprenör går bort vid 83 års ålder
Joe Sugarmans berättelse är oerhört inspirerande och ger några värdefulla lektioner för entreprenörer, blivande entreprenörer och småföretagare.
1962 avbröts Sugarmans elektroingenjörsexamen när han utnämndes till armén. Han tillbringade över tre år i Tyskland, där han tjänstgjorde med Army Intelligence och senare med CIA. Det var när han återvände hem till Illinois som den entusiastiske amerikanen släppte lös sin entreprenörsanda och skapade ett litet företag som marknadsför österrikiska skidliftar i USA.
Sålde elektronik från honom familjens källare
1971 grundade Joe Sugarman JS&A och sålde elektronik från sin familjs källare. Framgången för verksamheten har kopplats till entreprenörens känsla för marknadsföring och skarpsinnig inställning till kundservice, något som alla framgångsrika entreprenörer bör eftersträva. Som pressmeddelandet om Sugarmans bortgång står det:
”Företagets [JS&A] framgången tillskrivs Joes unika långa kopia-strategi för reklam och hans prioritet mot kundservice. I början av 80-talet höll Joe seminarier i sitt fritidshus i Minocqua, Wisconsin, där han lärde ut sina reklamtekniker för andra växande företag, inklusive The Sharper Image och Victoria’s Secret.
BluBlocker Sunglasses lanseras
Det var 1986 som Sugarmans mest legendariska varumärke föddes – BluBlocker Sunglasses. Genom en revolutionerande inforeklam kunde Sugarman uppmärksamma farorna med blått ljus, och solglasögonen blev och förblir en stor hit.
Som många framgångsrika entreprenörer var Sugarman inte rädd för att diversifiera sig och lanserade 1993 tidningen The Maui Weekly, som informerade det lokala samhället om viktiga nyheter. Han höll också föreläsningar om reklam och marknadsföring runt om i världen och var författare till sju böcker fokuserade på marknadsföring och reklam.
Misslyckades mer än han lyckades
Joe Sugarman gav ovärderliga lektioner till varje företagsägare och entreprenör och hävdade att han hade misslyckats fler gånger än han lyckades, och han betonade alltid vikten av att lära sig av misslyckanden.
Denna inspirerande entreprenörsfigurs berättelse ger flera lektioner för alla som driver sitt eget företag eller funderar på att starta ett eget företag.
Hårt arbete, engagemang, att inte vara rädd för att misslyckas, att förnya och prioritera marknadsföring och kundservice är bland de primära egenskaperna som bidrog till Joe Sugarmans framgång och gav oss de mycket älskade BluBlocker-solglasögonen.
Bild: BluBlocker