

Att återgå till det normala efter Covid är goda nyheter för företag som vill ställa ut på mässor och mässor igen.
Företag älskar dessa storskaliga evenemang för personliga försäljningsmöjligheter. Och låt oss inse det, även om vi alla älskar att vara online och använda videokonferenser, är de ingen ersättning för den höga sensoriska upplevelsen av att träffa kunder ansikte mot ansikte.
När mässor var på sin höjdpunkt av popularitet kan en stor andel av erbjudanden spåra sitt ursprung till dessa så kallade “slumpmässiga möten”, och de var roliga för deltagare och utställare.
Det är dags att lägga en strategi för din nästa utställning, som bör innehålla teknologier för en riktad digital upplevelse för djupare engagemang med kunder.
Hur man sticker ut på en mässa
Mässor har alltid varit mycket laddade konkurrensmiljöer. Det är en av anledningarna till att företag ställer ut och folk besöker dem.
Om du inte verkligen kan fånga deltagarnas uppmärksamhet när de går runt, kommer du att gå miste om möjligheter. Att sticka ut är därför inte den enda framgångsfaktorn, utan det är en förutsättning.
Digitalt berättande
Digital berättandeteknik används i stor utsträckning för att skapa fantastiska upplevelser som lockar och glädjer deltagare – de ställer sig till och med i kö för att uppleva det själva.
Nedsänkning
Uppslukande (helst 3D nedsänkning) upplevelserum är förmodligen det mest kraftfulla verktyg som företag kan använda för att engagera sig med kunder. Det finns ett “vad finns i lådan?” mystik med ny teknik och 3D-nedsänkning är där den är idag. Resultaten är otroliga i kombination med en noggrant utformad digital berättarupplevelse.
Men tekniken ensam kommer inte att vinna det här spelet – det måste vara en del av en sammanhållen strategi. Din mässmonterdesign måste fungera sammanhållet för att ta varje deltagare på en resa.
De 5 stadierna av din mässresa
Varje deltagare som lockas till din mässmonter (som nattfjärilar till ett ljus!) bör uppleva samma 5 etapper av resan, bestående av olika digitala verktyg och kontaktpunkter.
Fånga uppmärksamhet
Du måste skapa en sensorisk upplevelse som fångar uppmärksamhet. Målet är inte att överväldiga eller skrämma bort dem; istället vill du förtydliga att din monter är en händelse. Om de kan se reaktionerna från människor som redan tycker om ditt evenemang, kommer detta att hjälpa.
Väck nyfikenhet
Vid det här laget vill du behålla uppmärksamheten tillräckligt länge för att väcka nyfikenhet. Få dem att stanna tillräckligt länge för att börja driva mot ditt stativ.
Skapa engagemang
Skapa möjligheter för lågtröskelengagemang och ge dem något att göra samtidigt som de bestämmer sig för om de vill stanna kvar. Digital skyltning och interaktiv skyltning kan vara mycket effektiva för detta. De tillhandahåller ett självbetjäningssätt med låg börda för potentiella leads att börja interagera och engagera sig med ditt varumärke.
Berätta din historia
Din varumärkeshistoria bör genomsyra varje kontaktpunkt och bestå av ökande detaljnivåer och anpassningar. Gör dina värdeförslag kristallklara med djupgående digitalt berättande som människor kan interagera med. Uppslukande upplevelserum är ett fantastiskt sätt att uppnå detta.
Försegla affären
Detta steg varierar med företag, marknadsposition och varumärkesidentitet, men det är då bollen träffar nätet. Målet med en utställning eller mässa är att skapa nya kontakter med potentiella kunder och behålla befintliga – så den sista fasen av din mässresa bör uppfylla detta mål. Det kan vara utbyte av kontaktuppgifter, arrangera ett möte, varumärkesaktivering eller ge en gåva.
När du sätter dig ner med dina strategiska partners bör du säkerställa en sammanhållen struktur och design som leder potentiella kunder genom din varumärkeshistoria genom att nå dessa 5 mål.
Digitala tekniklösningar för mässor och mässor
Att använda “digital teknik” i din monter låter som ett modeord – och det är det såvida det inte används effektivt. Digitalt berättande är det mest effektiva sättet att få människor på en mässa eller mässa att engagera sig i ditt varumärke, och det är så här du bör använda din digitala teknik – för att berätta digitala historier.
Värdet med att använda digitala berättelser är att du kan börja långt innan mässan börjar och utöka din strategi till sociala medier och andra kanaler. Ditt digitala berättande kan tillföra ett otroligt värde till varje kundkontaktpunkt och skapa intresse för din monter månader före evenemanget.
Naturligtvis måste huvudattraktionen också vara en stor hit. Som vi redan diskuterat är det mest effektiva tekniska konceptet ett uppslukande upplevelserum. Men det finns många fler möjligheter att skapa en engagerande upplevelse.
Uppslukande popup-upplevelse


De flesta av oss möter uppslukande upplevelserum som en fast installation på ett regionkontor, ett företags huvudkontor eller ett upplevelsecenter. Ändå kan popup-uppslukande upplevelserum hyras under korta perioder eller köpas för omdisponering i andra miljöer. Dessa skapar en atmosfär av mystik – att “Vad finns i lådan?” effekt. Den uppslukande upplevelsen är otroligt påverkande och har en kraftfull känslomässig inverkan när den används rätt. Du kan berätta otroliga digitala historier på detta sätt.
Stora skärmar
En stor, ljus skärm kan verkligen dra till sig uppmärksamhet och användas för att skapa en varumärkesaktiveringsupplevelse. Det finns många möjligheter att använda den här tekniken kreativt, till exempel digitala virtuella studiotekniker som skapar sammanslagna virtuella verkliga upplevelser och möjligheten att använda en streamingstudio för att interagera med onlinedeltagare på distans.
Hybridevenemang som dessa tillför värde för både personliga och onlinedeltagare.
Interaktiv digital skyltning
Med hjälp av pekskärmar eller andra metoder kan användare interagera med digital skyltning för att själv betjäna det mest relevanta innehållet. Dessa miniresor är otroligt minnesvärda och möjliggör lågtröskelinteraktion som hjälper till att bygga ytterligare engagemang.
Sensordriven digital skyltning
Med hjälp av sensorer som upptäcker rörelse, närvaro eller handlingar kan de digitala skyltarna visa specifika digitala berättelser och annat innehåll som matchar. Detta skapar ett multisensoriskt sätt för potentiella kunder att interagera med dina varumärkesberättelser och värdeförslag.
Förberedelser är nyckeln till framgång
En mässupplevelse av hög kvalitet är (nästan) aldrig en olycka. Det är resultatet av en komplett och sammanhållen strategi som tar hänsyn till alla delar.
Teknik är en stor del av detta, men digitalt innehåll är det som gör det hela levande. Även om din totala design och strategi definitivt borde kartlägga den tänkta resan genom din upplevelse, är det också viktigt att känna igen unika utmaningar idag.
Interaktiva komponenter lägger till ett helt annat lager av komplexitet till upplevelsen eftersom dessa är beroende av förmågan att tjäna icke-linjära berättelser.
Tack och lov finns det nu specialbyggd programvara för digital berättande som kan hantera detta. Med en tillräckligt kraftfull del av digital berättande programvara kan deltagare och monterskötare skapa helt anpassade och icke-linjära upplevelser. Med tanke på att människor idag förväntar sig interaktivitet är detta en klok investering att göra.