
[ad_1]
Jag har känt ängelinvesteraren, rådgivaren och entreprenören Larry Augustin sedan hans dagar som VD för SugarCRM, och har haft honom som en del av den här serien ett par gånger (2011 och 2016). SugarCRM växte från $10 miljoner i årlig omsättning och en förlust på $15 miljoner till $100 miljoner i intäkter och $7,5 miljoner i EBITDA. Accel-KKR förvärvade SugarCRM i augusti 2018. Och efter nästan ett decennium som Sugars VD tillbringade Larry ett par år på Amazon Web Services (AWS) som vicepresident med ansvar för deras applikationstjänster – inklusive deras kontaktcentererbjudanden.
För närvarande fokuserar Larry på ängelinvesteringar och ger råd till ett antal tekniska startups. Och med hans varierande erfarenheter och bakgrund var min CRM Playaz-medvärd Paul Greenberg och jag glada över att hinna med Larry för en sedan länge försenad LinkedIn Live-konversation. Nedan finns en redigerad utskrift av en del av en konversation. Klicka på den inbäddade SoundCloud-spelaren för att höra hela konversationen.
Tankar på Amazon innan jag jobbade där
Brent Leary: Larry, jag vet inte om du minns samtalet vi hade för över ett decennium sedan. Vi pratade om om Amazon, eller potentiellt, skulle köpa antingen FedEx eller UPS eftersom det bara kändes som att de skulle behöva göra något på egen hand när det gäller frakt. Kommer du ihåg det samtalet?
Larry Augustin: Åh, absolut. Skojar du? Vi hade den diskussionen om att Amazon skulle bli… vart tar de vägen härnäst? Och mitt argument var att de måste bli vertikalt integrerade. Och om du tänker på Amazon så är det en av Amazons strategier. Vad är det som Jeff Bezos säger, ”din marginal är min möjlighet”, eller hur?
Om du tänker på det, varje steg på vägen där de kan ta över någon annans bruttomarginaldollar, är de bra på det. Och när det kommer till logistikleverans var det vad Amazon byggde på. Och ta det till nästa mil, hela vägen till huset och först och främst får de all den där bruttomarginalen, men sedan får de kontrollen från början till slut.
Det jag inte förstod då är att Amazon hellre skulle återuppfinna affärsprocessen och förmågan från grunden att göra det på ett nytt sätt, med ny teknik; och göra det bättre än att köpa något som finns som kanske redan har mycket av infrastrukturen på plats men som designades och byggdes på teknologier för 50 år sedan, 40 år sedan, decennier sedan.
Så du ser till slut att de gör det själva. De har byggt ut alla verktyg, flottan, deras mål att bli helt elektriska, när det gäller leveransavgiftsflotta. Idén att leveransen finns där, får du en bild av exakt var lådan är när den levereras men att återuppfinna det och äga den leverantörskedjan från början till slut.
Nej, jag minns det där samtalet när jag såg dem röra sig längs den vägen. Min första tanke var att de skulle förvärva det men återigen, de är villiga att investera på lång sikt och äga det.
Small Business CEO vs. Huge Business Exec
Brent Leary: Du tillbringade ungefär ett decennium som VD för ett litet mjukvaruföretag, SugarCRM, och sedan tog du lite ledigt och sedan hoppade du in och du blev VP-nivå på en gigantisk nivå med AWS. Kan du jämföra och kontrastera hur det var att gå från att vara VD för ett litet företag till att vara VP-nivå på ett stort företag? Vilka justeringar var du tvungen att göra? Och vilken föredrar du då?
Larry Augustin: De är båda fantastiska upplevelser. Jag har haft tur i min karriär som har kunnat göra både och alla dessa saker. Jag ger det här, jag vet inte, det här fantastiska karriärråden till människor men jag ger det till människor som är; gör saker du tycker om och gör saker du lär dig av. För mig tenderar jag att göra olika saker i olika skeden av min karriär eftersom jag gillar att lära mig nya saker. Jag älskar utmaningen med något nytt och jag gillar att lära mig av det.
En del av anledningen till att jag gick till AWS var att jag ville lära mig om den organisationen och förstå, de är bara fantastiska på saker. Och om du är i teknikvärlden idag, bygger du förmodligen på AWS-infrastruktur. Det har underblåst en stor, stor del av den entreprenöriella utvecklingen av ny teknik idag och nya företag. Så jag ville komma in i det och jag njöt verkligen av att se… Och att kunna arbeta i den skalan.
Det var en av de saker som var roliga och intressanta i det mindre företaget man har. Det är den här intressanta kontrasten. Ett mindre företag kan du ha kontroll över allt, som är ”hej, vi ska göra en produkt.” Jag kan bestämma att vi ska göra en produkt. Vi ska lansera den. Jag kan driva det över hela organisationen. Jag kan få allt att hända från försäljning till marknadsföring, till ingenjörskonst, att göra det och du kan dra ihop allt det där men du har inte nödvändigtvis räckvidden att göra och skalan att göra allt du vill på en plats som AWS på Amazon.
Okej. Du är i ett större företag. Du har mer infrastruktur och begränsningar omkring dig. Det finns förväntningar eftersom du bygger en AWS-produkt. Det finns olika saker du måste koppla in. Så du är lite mer begränsad när det gäller flexibilitet när det gäller att göra alla dessa saker. Även om jag kommer att säga att Amazon är ett bra ställe för att pressa människor att bara ha flexibiliteten och få saker gjorda, men du måste fortfarande passa in. Organisationens struktur men du har enorma resurser att dra upp, eller hur?
Vi går till 50 av de största företagen i världen och pratar med dem om produktidéer. Hur kan vi vara till hjälp? Vad kan vi ge dig? Vi har en ny sak där vi vill föra ut den här nya idén på marknaden. Jag har omedelbar tillgång att göra det och har räckvidden och skalan att få några av dessa saker att hända. Så det är annorlunda. De är båda roliga. De är båda intressanta.
Försäljningsutmaningen
Jag tycker personligen att en av de stora utmaningarna med att föra ut ny teknik till världen idag är försäljning och marknadsföring, vilket är intressant, eftersom jag är ingenjör till sin utbildning. Jag tror att det faktiskt har blivit lättare att bygga tekniken. Jag tror att det har blivit svårare att få det i händerna på kunderna. Jag gillar att lägga händerna väldigt djupt på försäljnings- och marknadsföringssidan eftersom att nå kunder är faktiskt, jag tror att det största problemet med att ta fram en ny teknik idag. Och så trots räckvidden för ett stort företag, tycker jag ibland att det är svårare för stora företag att göra det eftersom de har så mycket installerad bas. De har så mycket tyngd bakom befintliga produkter. det är fascinerande.
En av de saker jag gillar med det mindre företaget är på många sätt, jag tror, att man har större möjlighet att lägga all vikt bakom några nya idéer. Så det är verkligen en fascinerande kontrast mellan de två.
Angel investeringsstrategi
Paul Greenberg: Hur bestämmer du ens detta? Hur väljer du, hur tänker du kring det? Jag kunde ärligt talat inte hitta ett mönster i någonting.
Larry Augustin: Jag letar efter människor som är entusiastiska över vad de gör; allt med det och att lösa ett intressant problem där folk vet att de har ett problem. Och det finns några vanliga saker där. Till exempel, jag har den här verksamheten, jag arbetar med människor som gör den virtuella agenten för IT- och HR-helpdesk. Och mycket av det hänger ihop med min erfarenhet av callcenter, kundupplevelse, det utrymmet eftersom det verkligen handlar om att hjälpa anställda att få information. Det är också AI. Vad jag kallar ett AI-inbyggt företag, som ombildar en applikation byggd från grunden, upp runt AI. Det är ett tema jag gillar.
Jag gör en till. Ett annat företag som jag har spenderat tid med öppen DB, helt annat utrymme om du är bekant med Bloomberg Terminal.
Paul Greenberg: Ja.
Larry Augustin: Det finns 300 000 användare av Bloomberg Terminals idag. Bloomberg Terminals kostar $20 000 plus per år. Men vad som har hänt de senaste åren, detaljhandelsinvesteringar har blivit stora. Detaljhandelsinvesterare driver nu marknaderna. Och det finns tiotals miljoner människor som plockar aktier och investerar som individer. Vad är Bloomberg-terminalen för dem. Det har de inte tillgång till. Och det som dessa killar gör med öppen VB är att demokratisera tillgången till finansiell information, göra den tillgänglig.
Föreställ dig tiotals miljoner användare med tillgång till något som brukade vara riktigt dyrt som bara ett fåtal personer hade. Jag älskar dem… Kör ner priset och åk utomlands med saker. Det är lite, om du kommer ihåg datorn…
Men när priset går ner blir marknaden stor. Jag älskar det konceptet. I företag där du tar något som bara ett fåtal personer har råd med eller dra nytta av men sedan sänker du verkligen priset och nu gör du det tillgängligt för ett stort antal människor och du växer enormt på marknaden. Jag älskar sådana affärer. För jag tror att de gör livet bättre för alla eftersom du har tagit något som brukade vara ett fåtals domän och du har nu gjort det möjligt för många människor att få det. Jag tror att de gör livet bättre för alla. Jag tycker att de är en rolig plats att vara på för det. Och jag gillar sådana affärer. Så om du ser mig göra några saker som känns lite konsumentdetaljhandel så är det förmodligen något sådant.
En av de jag också sa att jag gör är det här företaget som nyligen investerat i som gör svänghjulsbatterier för bostäder, var kom det ifrån?
Tja idag, om du ville göra batteribackup för ditt hem, köper du dyra litiumbatterier. Det är återigen, inte en teknik som kan gå på massmarknaden. Denna svänghjulsbatteriteknik kan gå på massmarknaden. Det är en tiondel av priset och det är något som du kan föreställa dig att varje litet hem i världen har en av dessa saker och avsevärt förbättrar deras koldioxidavtryck och förbättrar deras tillgång till energi och kostnader eftersom du kan lägga en av dessa saker i. Så de är roliga platser att vara på.
LÄS MER:
Detta är en del av en-mot-en-intervjuserien med tankeledare. Avskriften har redigerats för publicering. Om det är en ljud- eller videointervju, klicka på den inbäddade spelaren ovan, eller prenumerera via iTunes eller via Stitcher.
[ad_2]
Source link