

Amazon meddelade att de skulle ta ut en bränsle- och inflationsavgift på 5 % av onlinehandlare som använder dess frakttjänster. Flytten från Amazon är ett försök att kompensera för stigande kostnader för dess verksamhet till följd av inflation och stigande bränslepriser.
Gasprisstegring som leder till bränsletillägg för Amazon-säljare
Enligt onlinefrakt- och leveransföretaget kommer de nya avgifterna att träda i kraft den 28 april 2022 och kan komma att ändras. Den angav också att tilläggsavgiften på 5 % endast skulle gälla direkt för säljare och inte Amazon-shoppare.
“Vi vet att ändrade avgifter påverkar ditt företag, och våra team arbetar varje dag för att säkerställa FBA [Fulfillment by Amazon] förblir ett stort värde för den premiumuppfyllelse och leveranstjänst den tillhandahåller”, skrev Amazon i ett meddelande till tredjepartssäljare.
Företaget sa att dess kostnader hade ökat sedan början av Covid-19-pandemin på grund av ökningar av timlöner, anställning av arbetare och byggande av fler lager. Men trots att man försökte absorbera kostnaderna när det var möjligt och förbli konkurrenskraftig med andra leverantörer, krävde det att man tog ut 5 % bränsle- och inflationstillägg.
Amazons tillkännagivande följer drag från andra företag som Uber och Lyft som lade till bränsletillägg till åkarna. Uber hade meddelat att konsumenter skulle betala en avgift på antingen 0,45 USD eller 0,55 USD för varje Uber-resa och antingen 0,35 USD eller 0,45 USD för varje Uber Eats-beställning. Medan Lyft lade till en bränsletilläggsavgift på 0,55 USD för varje åktur.
Nyheten om de extra avgifterna för åkandelar kommer som ett svar på ökningen av gaspriserna i landet efter den ryska invasionen av Ukraina som hade orsakat chocker i priserna på olja och andra råvaror. För närvarande har den genomsnittliga kostnaden för en gallon vanligt bränsle nått $4,074, enligt AAA skjutit i höjden från $2,862 den här tiden förra året.
Inflationsförstärkningskostnad för företag
I mars nådde priserna på råvaror i USA 8,5 %, den högsta sedan 1981. Förutom stigande inflation nästan fördubblas bränslepriserna. Inflationen har nästan en tredjedel (31 %) av småföretagen oroar sig för sin lönsamhet. Med 72 % av företagsägarna säger att de kommer att behöva höja priserna för att förbli konkurrenskraftiga.
Bild: Depositphotos