

E-handel har gått in i deflation för första gången på över två år, enligt det senaste Adobe Digital Price Index (DPI).
Adobe säger att e-handel upplevde deflation för första gången någonsin
Adobe publicerade nyligen de senaste inflationsdata online från den Adobe Analytics-drivna DPI som visade att onlinepriserna hade minskat i juli med 1 % på årsbasis. Minskningen i juli följer två månaders ökningar, med en ökning med 0,3 % jämfört med föregående år under juni och en ökning med 2 % jämfört med föregående år under maj.
Priserna sjunker i de flesta e-handelskategorier
Adobe säger att juli var den första månaden där e-handel gick in i deflation efter 25 månader i följd av konstant inflation online. DPI spårade en mängd olika e-handelskategorier, där 14 av 18 av de spårade upplevde prissänkningar månad till månad i juli.
Den största e-handelskategorin är elektronik, som hade en andel på 18,6 % av utgifterna 2021, men hade en kraftig nedgång på 9,3 % på årsbasis. Priserna på kläder sjönk med 1 % på årsbasis efter att ha haft 14 månaders uppgångar i rad. Leksakspriserna sjönk också rejält och sjönk med 8,2 % på årsbasis, vilket är rekordlågt för kategorin under de senaste 31 månaderna.
En av de kategorier som förblev stark var mat, med livsmedelspriserna som steg med 13,4 % på årsbasis i juli, vilket var rekordhögt och den största ökningen av alla kategorier.
E-handelsdeflation en “lättnad för konsumenter”
Vice VD för tillväxtmarknadsföring och insikter på Adobe, Patrick Brown, erbjöd sin insikt i e-handelsdeflationen och sa: “Vacklande konsumentförtroende och en nedgång i utgifterna, tillsammans med överutbud för vissa återförsäljare, driver priserna ner i stora onlinekategorier som t.ex. elektronik och kläder. Det ger lite lättnad för konsumenterna, eftersom kostnaderna för mat fortsätter att stiga både online och i butik.”
Adobe förklarade också hur deras DPI fungerar och sa på Adobes webbplats att: “DPI är modellerad efter Consumer Price Index (CPI), publicerad av US Bureau of Labor Statistics och använder Fisher Price Index för att spåra onlinepriser. Fisher Price Index använder kvantiteter av matchade produkter som köpts under innevarande period (månad) och en tidigare period (föregående månad) för att beräkna prisförändringarna per kategori. Adobes analys viktas av de verkliga kvantiteterna av de produkter som köpts under de två intilliggande månaderna.
“Drift av Adobe Analytics använder Adobe en kombination av Adobe Sensei, Adobes ramverk för AI och maskininlärning, och manuellt arbete för att segmentera produkterna i de kategorier som definieras av CPI-manualen. Metodiken utvecklades först tillsammans med de kända ekonomerna Austan Goolsbee och Pete Klenow.”
Uttalandet sade också: “[The DPI] analyserar en biljon besök på återförsäljarsidor och över 100 miljoner SKU:er i 18 produktkategorier: elektronik, kläder, vitvaror, böcker, leksaker, datorer, matvaror, möbler/sängkläder, verktyg/hemförbättring, hem/trädgård, husdjursprodukter, smycken, medicin utrustning/tillbehör, sportartiklar, personliga hygienprodukter, blommor/relaterade presenter, receptfria läkemedel och kontorsmaterial.”
Konsumenter spenderar mindre online i juli
DPI avslöjade också att konsumenter spenderade 73,7 miljarder dollar online under juli, vilket är 400 miljoner dollar mindre än föregående månad då 74,1 miljarder dollar spenderades. Adobe säger dock att jämförelsen från år till år fortfarande är gynnsam, med e-handelsutgifterna i juli som ökade med 20,9 % jämfört med juli 2021.
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
Bild: Depositphotos