

Tekniska entreprenörer stör fitnessbranschen på ett antal sätt. En av de mest framträdande är tillverkningen av apparater som kan mäta steg och andra vitals. Men dessa är ofta mer inriktade på konditionsträning.
Nu erbjuder Abborre något liknande för styrketräningsövningar. Läs om denna nya innovation i veckans Small Business Spotlight.
Vad verksamheten gör
Erbjuder en högteknologisk träningsenhet.
VD Jacob Rothman berättade för Small Business Trends, “Perch är en mjukvaruaktiverad gymenhet som använder en kombination av kameraseende och maskininlärning i gymmet för att skapa anslutna träningspass, hjälpa atletisk utveckling och minska risken för skador.
“Enheten är knappt en fot lång och några centimeter bred och består av en 3D-kamera och surfplatta som enkelt sätts fast på vilket viktställ som helst. En idrottare går fram, loggar in på surfplattan och börjar lyfta. Medan atleten lyfter spårar 3D-kameran deras rörelser och visar omedelbart viktiga mätvärden som set, reps, hastighet och effekt på surfplattan. Idrottare och tränare kan sedan komma åt datan via en webb- och mobilapplikation efter träningen. Datan lagras och sparas också för att på bästa sätt övervaka hur man ställer sig till framtida träningspass.”
Affärsnisch
Tillhandahåller omedelbar data.
Rothman säger, “Från professionella idrottare till tillfälliga gymanvändare, att förbättra och bibehålla sin kondition är en bestående utmaning. För den som lyfter vikter är det framför allt beroende av att bygga muskler på att utföra övningarna korrekt för ett givet antal repetitioner. Abborre förändrar i grunden idrottares sätt att lyfta genom att ge dem omedelbar information om deras rörelsekvalitet och hålla spelare och atletiska program framåt mot sina mål.
“Löpare springer aldrig utan data från stoppur och pulsmätare för att förbättra prestandan. Om 5-10 år kommer gymbesökare inte vilja lyfta vikter utan Abborre. Vårt mål är att ha Abborre-enheter installerade i varje college och professionella idrottslagsanläggningar, och varje prestationsanläggning, fitnesscenter och hemmagym över hela landet.”
Hur verksamheten startade
Efter en idrottsskada.
Rothman förklarar, “Jag var en MIT-student och medlem av skolans basebolllag när jag drabbades av skadan när jag gjorde en uppsättning knäböj i viktrummet. Läkarna kunde inte fastställa exakt vad som orsakade det, men jag tränade uppenbarligen inte på rätt sätt. Det kan ha varit min form, att min kropp var överansträngd eller att jag inte fick tillräckligt med sömn. Någons gissning var lika bra som min.
“Medan jag återhämtade mig från min skada började jag brainstorma idéer för en enhet som kunde hjälpa idrottare att bättre kvantifiera träningspass i viktrummet för att förhindra skador och förbättra den övergripande prestandan. Strax efter slog jag mig ihop med två andra idrottare på campus – Nate Rodman och Jordan Lucier – och vi kom på idén till Abborre. Under de kommande åren tillbringade vi hela nätter i MIT:s maskinverkstäder med att bygga, designa och testa olika prototyper.”
Största vinsten
Att få sin första stora universitetskund.
Rothman tillägger, “I början av 2019 letade vi efter den enda kunden, den där möjligheten att visa ett stort program vår potentiellt spelförändrande idé. Så vi började kalla olika Power Five och andra universitet, i hopp om att någon skulle ta en chans. LSU:s Tommy Moffitt, som övervakar ett av landets mest ansedda konditioneringsprogram, var den första tränaren som svarade. Efter några samtal tog jag ner vår produkt till Baton Rouge, demonstrerade den för Moffitt och LSU-personalen och lät dem testa den i några veckor i deras viktrum.
”Under våren anpassade vi tekniken för LSU och utrustade hela deras viktrum på universitetets fotbollsanläggning inomhus. Vi stöttade dem under hela deras nationella mästerskapssäsong 2019–20 och det var en fenomenal upplevelse eftersom jag tror att de i grunden förändrade sättet de styrketränade på. Det gjorde det möjligt för dem att förbli explosiva och vara starka under hela säsongen.”
Största risken
Går på mässor utan en produkt.
Rothman förklarar, “Den genomsnittliga mässgästen bombarderas med försäljningsargument från det ögonblick de kliver på mässgolvet. Det är lätt för dem att bli överväldigade, och de börjar snabbt tappa koll på vem de pratade med och om vilka produkter – särskilt om allt de har haft är ett föredrag eller några broschyrer.
“Du behöver inte ha den största, flashigaste montern på mässgolvet för att locka deltagare. Men du måste fängsla deltagarna med din produkt och få den produkten till liv. Ju mer verkligt du kan få det att verka för dem, desto bättre. Det är mer sannolikt att de kommer ihåg dig efter showen, och mer sannolikt att de fortsätter säljkonversationen där den slutade.”
Lärdom
Marknadsundersökning är viktig.
Rothman säger: “Det var oerhört viktigt att snabbt komma ut på marknaden så att vi kunde validera vår idé, bevisa att produkten passar marknaden, skaffa kapital och anställa fler. Jag tror dock inte att vi insåg hur mycket arbete som återstår. Vår produkt var jättebra! Folk älskade det och använde det. Det är dock svårt att stödja kunder och skala. När användningen väl skjuter i höjden, upptäcker du många problem. Det faktum att vår produkt fortfarande var i sin linda gjorde detta till en riktig utmaning.”
Hur de skulle spendera 100 000 USD extra
Anställa en annan mjukvaruingenjör.
Rothman säger, “Vår teknikstack är komplex och vi har en fantastisk pipeline av framtida produktfunktioner. Vi behöver människorna för att förverkliga dessa funktioner.”
Favoritlagmedlem
En hundkamrat.
Rothman förklarar, “Min hund Oso hänger runt på kontoret. Han är den vänligaste hund du någonsin kommer att träffa. Kontoret älskar honom, men hatar honom också för hur distraherande han kan vara :)”
* * * * *
Bild: Abborre, Jacob Rothman