

På första sidan verkar TikTok och småföretag inte som en match made in heaven. Den populära videoappen handlar trots allt mest om Gen Z-användare och deras virala ögonblick. Ändå blir det för en småföretagare att skapa ett TikTok-konto lika relevant som att förstärka närvaron på andra sociala medieplattformar.
19 fantastiska innehållsidéer för TikTok
Om det används effektivt kan TikTok hjälpa företag att nå sin målgrupp.
Här är några TikTok-videoidéer som kan komma väl till pass för företag som vill lägga upp videor på denna sociala medieplattform.
1. Hashtag Challenge
Det finns massor av hashtag-utmaningar som redan cirkulerar på TikTok. Detta inträffar när en användare utmanar andra att skapa och lägga upp en specifik typ av innehåll och sedan tagga dem med en dedikerad hashtag.
Många aktuella utmaningar har att göra med dansrutiner eller läppsynkronisering. Varumärken kan delta i befintliga utmaningar eller skapa sin egen hashtag. Hela poängen med att utnyttja videor baserade på trendiga hashtags är att öka varumärkesmedvetenheten. Det är därför det är en bra idé för företag att fokusera på varumärkeshashtaggen.
2. Instruktionsvideor
Saru Saadeh, grundare och VD för marknadsföringsteknologiföretaget Iron Roots sa i en telefonintervju med Small Business Trends, “Många varumärken erbjuder handledningar eller instruktioner som är relaterade till vad de erbjuder på något sätt. Detta ger värde i förväg och håller användarna engagerade.”
Till exempel kan ett företag som säljer tyg eller hantverksartiklar skapa en visuell DIY med hjälp av sina produkter. Eller ett livsmedelsföretag kan visa upp ett recept.
3. Låtparodier
Musikcentrerade videor är populära på TikTok. Du kan göra videor som är enbart för underhållning. Eller så kan du ändra orden för att göra dem relevanta för ditt varumärke.
4. Teamintroduktioner
Saadeh säger, “Vi har arbetat med en kund på en serie “dag i livet för” innehåll. De gick helt enkelt runt till olika personer från teamet och visade vad de gjorde under den dagliga småföretagsverksamheten. Det tar verkligen företaget till en mänsklig nivå.”
5. Produktdemonstrationer
Visa kunderna hur din produkt fungerar. Ett företag som säljer möbler kan till exempel visa hur lätt det är att sätta ihop. Eller så kan ett spelbolag visa sin produkt i aktion.
6. Fallstudier
Saadeh förklarar, “Säg att du är ett tjänstebaserat företag som ett marknadsföringsföretag. Du kan säga “här är vad vi har gjort för företaget” och erbjuda en framgångssaga i fallstudiestil.”
7. Före och efter videor
Denna typ av video skulle visa upp en transformation baserad på din produkt eller tjänst. Till exempel kan ett sminkföretag visa upp en snabb makeover med sina produkter.
8. Bearbeta videor
Saadeh föreslår, “Visa processen för vad som händer bakom kulisserna. Vad gör ditt företag för att producera de fantastiska produkter eller tjänster du erbjuder?”.
9. Lugnande TikTok-videor
TikTok-videor behöver inte alla vara roliga eller ironiska. Vissa människor gillar att titta på avkopplande scener för att sakta ner lite.
Till exempel kan en konstnär visa en närbild av dem som blandar färger eller närbilder av deras pensel på duk.
10. Unika berättelser
TikTok är den perfekta platsen för dig att dela snabba fakta eller berättelser som skiljer ditt varumärke åt.
Saadeh tillägger, “Det kan till och med vara så enkelt som att säga ‘här är kontorshunden’ eller ‘här är teamet som städar motorvägen’ för att visa ditt engagemang för ditt samhälle. Vad det handlar om är helt enkelt att berätta mikrohistorier.”
11. Skapa din egen utmaning
För maximal varumärkesmedvetenhet, överväg att skapa din egen utmaning. För att göra detta måste du tänka kreativt och komma med TikTok-innehållsidéer som har potential att dra din publiks uppmärksamhet.
12. Fira speciella tillfällen
Ett enkelt sätt att öka dina chanser att bli viral är att rikta in sig på speciella tillfällen och högtider. Om du till exempel är intresserad av att sälja djurfoder, kommer tillfällen som nationella hunddagen att vara perfekta för att lägga upp djurvideor och få kontakt med TikTok-användare. På samma sätt kan en ekologisk livsmedelsföretagare dra nytta av att utnyttja den nationella avokadodagen.
13. Personliga videor
TikTok är en rolig plattform där du kan visa upp din personlighet för att skapa ett djupare band med publiken. Överväg att få ditt team att också posta roliga historier som kan lyfta fram den mänskliga sidan av ditt varumärke. Vissa TikTok-videoidéer för att lyfta fram din personliga sida kan inkludera “en vanlig dag i en anställds liv” eller “titta på vad som händer på helgen.”
14. Korta videoklipp
Till skillnad från de flesta användare av sociala medieplattformar föredrar TikTokers kort innehåll. Så om du vill att de ska titta på videor måste du skapa korta klipp som inte är längre än 20 sekunder.
15. Dansvideor
Dansvideor har bidragit till TikToks enorma popularitet. Du kan lägga upp dina egna dansvideor för att få lite lättsinne i ditt innehåll och för att få fler följare.
16. Utbildningsvideor
Detta kan låta förvånande, men TikTok är också en bra plattform för att lägga upp utbildningsinnehåll. Naturligtvis får dina livevideor inte vara för långa annars kommer publiken att tappa intresset. Men du kan överväga att lägga upp en serie pedagogiska videor för att dela tips och hacks.
17. Svara på frågor
Om du har kunskap och användbar information kommer användarna att lyssna på ditt värdefulla innehåll. Du kan använda plattformen för att svara på några vanliga frågor relaterade till ditt företag. Det här är ett bra sätt att visa upp din kunskap.
18. Makeup Tutorials
Med influencers som strömmar till TikTok har plattformen blivit ganska populär bland användare som är intresserade av livsstilsinnehåll. Du kan skapa livevideor om sminktutorials med fokus på en rad ämnen.
19. Matlagningsvideor
Ungefär som sminktutorials vinner matlagningsvideor mycket popularitet på TikTok. Enkla knep och tips är särskilt populära bland användarna.
Skapa videor om populära ämnen
Om du vill skapa viralt videoinnehåll måste du hålla utkik efter populära ämnen. Om ett ämne vinner dragkraft är det en bra idé att dra nytta av det och producera innehåll eftersom det är ett av många sätt att få betalt på TikTok. Det beror på att det kan förbättra dina chanser att få din publiks uppmärksamhet.
Arbeta med influencers och få ännu fler TikTok-innehållsidéer
Populära TikTok-influencers använder kreativa sätt att producera innehåll. Genom att samarbeta med dem kan du utforska innehållsidéer för framtida videor.
En annan fördel med att gå samman med influencers är att få tillgång till deras nätverk. Detta kan hjälpa dig att öka din räckvidd och locka publiken med engagerande videor.
Bild: Depositphotos