

Det finns en historia bakom starten av varje företag, och många entreprenörer skriver böcker för att dela med sig av sina egna. Oavsett om det är en motiverande berättelse om att övervinna utmaningar, en inspirerande berättelse om passion eller en berättelse full av praktiska lektioner och råd, kan en entreprenörs första bok användas för att hjälpa dem att växa sin verksamhet.
För att dela insikter om hur man gör det, svarade en panel av Young Entrepreneur Council (YEC)-medlemmar på följande fråga:
“För entreprenörer som precis har skrivit sin första bok, hur kan de utnyttja den för att hjälpa sin verksamhet att växa? Varför är detta effektivt?”
Här är några av deras bästa idéer.
1. Använd din bok som en blymagnet
“Har du funderat på att använda din bok som en ledarmagnet för ditt företag? Skulle både kunder och potentiella kunder få värde av din bok? Skulle det vara fördelaktigt att landa talspelningar med en publik av potentiella affärspartners? Om ditt svar på detta är “ja”, gör då just det. Använd din bok som bas för din innehållsmarknadsföringsstrategi. Förvandla den boken till 500 till 1 000 blogginlägg.” ~ Samuel Thimothy, OneIMS
2. Sök rekommendationer
“Få rekommendationer för din bok. Den direkta fördelen med att få rekommendationer är att det sparar tid för dina målläsare. Rekommendationer minskar omedelbart dina kunders risk, vilket innebär att de är mer benägna att förvandlas till köpare. Rekommendationer hjälper också din produkts exponering. Personen som stöder dig kan maila sin distributionslista om din bok, eller så kan de till och med intervjua dig för sin blogg.” ~ Shu Saito, Fact Retriever
3. Skapa mediatäckning
“Entreprenörer kan utnyttja sina böcker för att få kunder, bygga sina varumärken och generera mediabevakning. Även om de flesta entreprenörer inte kommer att tjäna pengar på sina böcker, kommer de att kunna använda sina böcker för att bygga upp sitt tankeledarskap, expertis och trovärdighet, få fler kunder eller kunder och få en traditionell förlagsaffär.” ~ Kristin Kimberly Marquet, Marquet Media, LLC
4. Visa din bok på sociala medier
“Som förstagångsförfattare kommer du att ha ett inbyggt intresse för vad du har att säga, särskilt om du för närvarande är framgångsrik. Den här strategin är effektiv eftersom platsen för allt nytt eller informativt om ditt företag faktiskt är sociala medier.” ~ Andrew Schrage, Money Crashers Privatekonomi
5. Boka taluppdrag
“Mina böcker är några av mina stoltaste prestationer. Jag åker på turné och gör taluppdrag för att marknadsföra dem. Till en början var det mindre publik, men ju fler böcker jag skrev desto större blev publiken. Tillför så mycket värde att din publik törstar efter nästa publikation. Böcker är utmärkta verktyg att dra nytta av för företag på grund av den auktoritet du uppnår och den publik du bygger.” ~ Matthew Capala, alfabetisk
6. Skapa en e-postmarknadsföringskampanj
“Entreprenörer som precis har skrivit sin första bok kan använda den för att skapa en e-postmarknadsföringskampanj som bygger deras e-postlista och driver trafik till deras webbplats. E-post är ett viktigt verktyg för marknadsförare och företagsägare för att få sina företag att växa och locka fler kunder till deras innehåll. Du kan dela upp din bok i utdrag och skicka dem till prenumeranter i ett e-postdropp.” ~ Stephanie Wells, formidabla former
7. Etablera dig själv som en expert
“En ny bok är en enorm möjlighet att etablera dig som expert inom ditt område. Du kan utnyttja din bok genom att dela upp den i mindre lättsmälta bitar – bloggar, artiklar, inlägg på sociala medier, etc. Möjligheterna är verkligen oändliga. Att sprida denna information över dessa kanaler och andra lämpliga utrymmen kommer att säkerställa att du når din ideala målgrupp och ger värde.” ~ Blair Thomas, eMerchantBroker
8. Erbjud recensionsexemplar till branschkollegor
“En av de mest effektiva metoderna är att erbjuda recensionsexemplar till så många som möjligt i din bransch. Om du känner någon som är en annan författare eller influencer är det ännu bättre. Det är bäst att få boken framför recensenter innan du ens publicerar den så att du kan börja med social proof direkt.” ~ Kalin Kassabov, ProTexting
9. Sälj din bok på flera plattformar
“Du kan utnyttja din bok för att växa din verksamhet genom att erbjuda ditt arbete på flera plattformar, inklusive Amazon, för både fysiska kopior och ljud. När någon hittar din bok på dessa plattformar, finns det en god chans att de vill veta mer om din karriär, produkter och bransch. Att bygga intriger genom att göra din bok lättillgänglig kommer att göra det lättare att växa ditt företag.” ~ John Brackett, Smash Balloon LLC
10. Håll ett event
“Använd din bok som ett marknadsföringsverktyg för resten av ditt företag genom att skapa ett evenemang och ge boken till dina vänner, kunder och kollegor. Förvandla senare den här konversationen till gratis marknadsföring genom att bjuda in dem att göra ett inlägg på sociala medier för att berätta för sina vänner om boken och ditt varumärke. Detta ger många människor en möjlighet att lära sig om ditt företag.” ~ Candice Georgiadis, Digital Day
11. Engagera dig i relevanta grupper
“Ett sätt att använda din bok för att växa ditt företag är att engagera sig i relevanta gemenskaper på internet. Om du till exempel äger en marknadsförings-SaaS och sedan bestämmer dig för att skriva en bok om marknadsföring, kan du enkelt marknadsföra din bok (och företag) på relevanta sociala medieforum och grupper. Människor som är intresserade av marknadsföring kan läsa din bok och sedan kolla in din webbplats.” ~ Chris Christoff, MonsterInsights
12. Förbättra din webbnärvaro
“Att vara en publicerad författare är ett stort lyft för din image, särskilt online. Med hjälp av en SEO-expert kan du enkelt använda din författarstatus för att rankas högre på Google-sökningar som är relevanta för din företagsnisch. Att förbättra din webbnärvaro på det här sättet kan öka din synlighet för nya kunder eller klienter.” ~ Bryce Welker, Real Estate Schooler
Bild: Depositphotos