

Att upprätthålla goda relationer med dina leverantörer hjälper till att säkerställa att du konsekvent får de varor och tjänster du behöver och uppnår ömsesidigt fördelaktiga mål. Men när relationen mellan köpare och leverantör börjar surna av någon anledning, kan det vara bäst för ditt företag att klippa banden och gå vidare.
För att hjälpa dig avgöra om det är dags att söka ett nytt leverantörspartnerskap delade 11 medlemmar av Young Entrepreneur Council (YEC) sina insikter om följande fråga:
“Vad är ett varningstecken på att det kan vara dags att bryta banden med en viss leverantör, och varför?”
Här är vad YEC-gemenskapens medlemmar hade att säga.
1. De kommer inte att omförhandla redlined klausuler
”Ibland är det svårt att veta vilken sida folk står på eller om de ens kommer att byta sida. Om du anger en skadlig klausul i ditt kontrakt och skickar tillbaka den till en leverantör kommer de att reagera. Det är inga problem om reaktionen är en kompromiss. Om det inte är det, och saker eskalerar, avsluta förhållandet. Kompromisser stärker samordnade relationer och bryter felinriktning.” ~ Sean Adler, GZI
2. De kan inte leverera inom en förväntad tidslinje
“Vårt ordspråk är, ‘Du är bara lika stark som din svagaste partner.’ Om våra leverantörer inte kan leverera konsekventa produkter eller inom de tidslinjer som våra kunder förväntar sig, går vi snabbt vidare. Det finns alltid en annan bra leverantör där ute som vill arbeta så hårt och så omtänksamt som vi gör.” ~ Michael Barnhill, specialist-ID
3. De påverkar kvaliteten på affärsverksamheten
“En stor röd flagga är när leverantörer börjar påverka kvaliteten på din affärsverksamhet och dina erbjudanden. Detta kan se ut som misslyckande med att leverera leveranser i tid, kvalitet försämras eller misslyckande med att kommunicera. Självklart kan misstag hända. Men om situationen blir ett mönster är det ett tecken på att gå vidare innan deras brist på disciplin stör din affärsverksamhet och dämpar kvaliteten.” ~ Blair Thomas, eMerchantBroker
4. De slutar tillhandahålla produktsupport
“Om en leverantör slutar tillhandahålla produktsupport kan det vara ett bra tillfälle att klippa banden. Kunder vill ha en pålitlig informationskälla när de provar en ny produkt eller tjänst. Företagskunder är inte annorlunda; om du inte får någon kommunikation eller kontakt när du löser ett problem, kanske du vill byta leverantör.” ~ Duran Inci, Optimum7
5. Problem fortsätter att uppstå
“Det viktigaste varningstecknet i leverantörsrelationer är när du redan har kommunicerat ett problem och problemet fortsätter att uppstå. På samma sätt är det också ett dåligt tecken om kommunikationen drastiskt har förändrats eller stoppats mellan dig och leverantören – eller ännu värre, kommunikationen har blivit fientlig. Om problemet kvarstår kan det tyda på att de inte är i nivå med kraven från ditt företag och att du måste ta ditt företag någon annanstans.” ~ Jared Weitz, United Capital Source Inc.
6. De orsakar huvuddelen av dina problem
”Paretoprincipen säger att ungefär 80 % av resultaten kommer från 20 % av källorna. Om du märker att 80 % av dina problem kommer från en viss leverantör, är det dags att klippa banden.” ~ Rachel Beider, PRESS Modern Massage
7. De kommunicerar inte viktig information
“Den största röda flaggan är när leverantörer inte är närvarande om förseningar, prisförändringar, kvalitetsproblem och mer. De kan ignorera förfrågningar om information och agera utanför professionella normer. I dessa fall är det uppenbart att leverantören arbetar för deras bästa och inte ditt.” ~ Firas Kittaneh, Amerisleep madrass
8. Säljaren levererar underordnade produkter
“Om produkten eller tjänsten som leverantören tillhandahåller är undermålig och skadar ditt rykte, bör du söka ett alternativ. Att upprätthålla dina standarder är viktigt, även om kunderna inte märker det direkt. Så småningom kommer det ikapp dig, så det är inte värt det även om det räddar dig lite på kort sikt.” ~ Kalin Kassabov, ProTexting
9. Du kan inte lita på dem
”Ditt företag har så många aspekter som kräver din uppmärksamhet att du måste insistera på pålitlighet hos de människor du arbetar med. Detta är en rimlig standard, men kom ihåg att din leverantörs tillförlitlighet har en direkt inverkan på din egen tillförlitlighet. Ingen är perfekt, men om du ser några konsekventa brister i tillförlitligheten är det dags att börja shoppa runt.” ~ Tyler Bray, TK Trailer Parts
10. De har hög kundomsättning
“Om en leverantör har hög kundomsättning skulle jag förmodligen hålla mig borta från dem. Jag skulle inte ta beslutet direkt, men scenariot skulle definitivt hissa en flagga för mig. Jag skulle undersöka anledningarna till att folk lämnar just den leverantören. För det kan jag komma i kontakt med några av dessa personer och ta reda på det.” ~ Stephanie Wells, formidabla former
11. De börjar agera som din konkurrent
“En av de största röda flaggorna med någon leverantör är om de börjar försöka konkurrera med dig direkt. Detta innebär att de inte respekterar förhållandet och är mer intresserade av sin egen slutresultat. Det kan också leda till spänningar och konflikter senare. Om en leverantör börjar agera som om de är din konkurrent, är det dags att omvärdera förhållandet.” ~ Sujay Pawar, CartFlows
Bild: Envato Elements