

Halvårskontroller är ett bra tillfälle att omvärdera de mål som ditt företag satte i början av året och säkerställa att anställda och mätvärden är på rätt väg. När du genomför dessa incheckningar är det avgörande att titta på några relevanta områden som kan hindra ditt företags framgång. För det ändamålet väger 10 medlemmar av Young Entrepreneur Council (YEC) in följande fråga:
“När du gör en halvårskontroll av företagets mål, vilket område är det du vill ta en titt på och varför? Hur kommer detta att hjälpa dig att mäta dina framsteg?”
Här är deras bästa rekommendationer.
1. Processer som hindrar anställda
“Målet är att förstå om någon del av processen hindrar anställda från att nå sina mål och sätta upp mål. Regelbundna incheckningar bör vara på plats, inte bara mitt på året, för att konsekvent utvärdera strategier och hur hela teamet arbetar tillsammans. Det är viktigt att förstå om det finns flaskhalsar inom något område och att optimera hur anställda når målen.” ~ Thomas Smale, FE International
2. Framgångar i mitten av året
”Vi vet alla att vi behöver analysera våra mål, utvärdera våra kommunikationskanaler och så vidare, men ett område som ofta förbises är skäl att fira. Ta dig tid att fira eventuella mittårsmål som du redan har nått, och erkänn dig själv och ditt företag för det hårda arbetet. Dessutom hjälper firande till att skapa ett vinnande tankesätt som hjälper ditt företag framåt.” ~ Shu Saito, Fact Retriever
3. Företagskultur
“Jag tror ofta att företagskulturen förbises mitt under halvårsbudgeten och produktionskontrollerna. Hur är energin i ditt lag? Hur mår dina anställda? Halvårsskiftet är ett bra tillfälle att inventera de löften du gav i början av året internt och se till att dina handlingar matchar dina åtaganden. Ditt team är kärnan i din framgång, så ägna tid åt att se till att de är engagerade.” ~ Ashley Sharp, Dwell with Dignity
4. Kundinriktad kommunikation
”Ett viktigt område som jag gärna kollar är vår kundinriktade kommunikation. Jag gör en noggrann kontroll av vårt innehåll på sociala medier, e-postnyhetsbrev och kundsupportbiljetter. Detta är avgörande eftersom det hjälper mig att hitta eventuella hål i vår kommunikation och se till att vår marknadsföring går i rätt riktning. Det ger mig också chansen att se hur kunder reagerar på vår marknadsföring.” ~ Syed Balkhi, WPBeginner
5. Ditt lags prestation
“Ett område att titta på är de anställdas produktivitet. I slutändan avgör ditt lags prestation hur långt du går. Du kan spåra anställdas produktivitet genom att övervaka deras framsteg i specifika projekt eller mål. Kontrollera också engagemanget. Hur uppkopplade och motiverade är medarbetarna att utföra sitt arbete? Överväg att använda undersökningar, fokusgrupper och intervjuer för att mäta engagemang.” ~ Tonika Bruce, Lead Nicely, Inc.
6. Kundretention och nöjdhet
“Jag ser alltid på retention och kundnöjdhet som de viktigaste måtten. Retention visar oss hur väl vi servar våra kunder. Detta resulterar i högre affärsvärde och ökad lojalitet totalt sett. Nöjdspoäng som NPS avslöjar vad de verkligen känner och var vi kan förbättra oss. Med hotande hård konkurrens är det en bra utmaning för oss att behålla och tillfredsställa kunder.” ~ Candice Georgiadis, Digital Day
7. Dina nuvarande måls utveckling
“Kontrollera själva målen. Det är troligt att de måste uppdateras på ett av två sätt: antingen minskas eller göras mer aggressiva. Detta beror på nuvarande framsteg. Det här är det bästa sättet att mäta dina framsteg genom att se över vad du tänkte uppnå i första hand och sedan agera därefter.” ~ Andrew Schrage, Money Crashers Privatekonomi
8. Ditt teams lycka
“Det första jag tittar på innan resultaten är hur det går för mitt lag. Är de nöjda (eller åtminstone nöjda) och vill de fortfarande arbeta med mig? Inget av de andra målen betyder någonting om laget inte är nöjda och arbetar mot samma mål tillsammans.” ~ Zane Stevens, Protea Financial
9. Kassaflöde
“Förutom att titta på resultaträkningen för att se till att företaget håller budgeten och på målet för att nå sina finansiella prognoser för året, rekommenderar jag att titta på kassaflödet, som är den bästa indikatorn på ditt företags solvens och om eller inte kommer du att kunna hålla dina dörrar öppna i slutet av året. Du måste alltid ha tillräckligt med kontanter till hands för att betala dina räkningar.” ~ Jonathan Prichard, MattressInsider.com
10. Individuella mål för anställda
“Individuella anställdas mål är en sak som vi kontrollerar mitt i året. Vi ber anställda att logga mätbara mål med sin chef på vår HR-webbplats och ta fram planer för hur de ska uppnå dem. Sedan, varje kvartal under en genomgång, frågar chefen medarbetaren hur bra de presterat. Om en anställd visar att de kan planera på lång sikt kan det framåttänkandet bara stärka din verksamhet.” ~ Duran Inci, Optimum7
Bild: Depositphotos