

Ibland kan ledare inte bevilja en anställds begäran om löneförhöjning, oavsett om det beror på att det inte finns någon budget för det eller för att personens prestation eller kompetens för närvarande inte motiverar en sådan. I båda fallen måste ledare fokusera på takt och vänlighet när de avslår medarbetarens begäran – en uppgift som kan kännas obekväm eller obekväm för ledare som aldrig har gjort det.
För att hjälpa ledare i den här situationen svarade 10 medlemmar av Young Entrepreneur Council (YEC) på följande fråga:
”Oavsett om ditt företag har en stram budget eller om du helt enkelt inte håller med din medarbetares resonemang, kan det komma en tid då du måste avslå en begäran om löneökning. För att göra detta effektivt – och taktfullt – vilket är ett steg en företagsledare bör ta, och varför?”
Här är några tillvägagångssätt som de rekommenderar att du tar.
1. Ge dem hopp för framtiden
“När du taktfullt avslår en anställds begäran om löneförhöjning, ge dem hopp för framtiden (om det är äkta). Företag med en stram budget? Fyll i dina planer för att öka lönsamheten och belöna dem ekonomiskt när det händer. Håller du inte med om att deras kompetensnivå förtjänar en ökning? Ge dem tre sätt att förbättra sina prestationer och berätta för dem att de kommer att belönas för det. En anställd utan hopp om en bättre framtid blir en skuld; låt inte det hända.” ~ Brian Greenberg, Insurist
2. Hjälp den anställde att sätta ett SMART mål
“När du avslår en begäran, visa den anställde hur de kan tjäna pengarna de vill tjäna. Hjälp dem att sätta upp ett tydligt och SMART mål – ett mål som är specifikt (för deras jobb), mätbart (objektivt bedömt), uppnåeligt (inte till synes omöjligt) och relevant för deras jobb (eller befordran) och som har en tidsram i som de bör slutföra målet för att kunna tjäna höjningen eller befordran. Stöd sedan och se dem växa!” ~ Devesh Dwivedi, Devesh Dwivedi
3. Ställ in ett uppföljningsmöte på vägen
”Avslå en begäran om löneökning snabbt, ärligt och privat. Om det är budgetrelaterat, berätta för dem att det inte finns pengar eller ge dem ett moterbjudande med andra former av kompensation. Om du inte håller med om skälen, förklara att deras prestations- eller skicklighetsnivå inte är där den behöver vara, och ge konstruktiv feedback om hur du kommer dit. Erbjud i båda fallen att återbesöka konversationen om sex månader.” ~ Diana Goodwin, MarketBox
4. Överväg att erbjuda extra lediga dagar eller extra förmåner
”Med den orimliga inflationstakten kan inte varje begäran om löneökning beviljas. Designa en process baserad på prestanda som vänder sig till topptalanger och faller ner. Närhelst extra avkastning inte kan godkännas omedelbart, sätt upp en kortsiktig handlingsplan med några mål som skulle möjliggöra en ökning under de närmaste månaderna. Viss flexibilitet med lediga dagar eller extra förmåner kan hjälpa.” ~ Mario Peshev, DevriX
5. Var transparent och empatisk
“Transparens och empati är de två primära behoven hos en anställd när de nekas en stor begäran. Tydlig men ändå tempererad kommunikation om varför, hur utmanande det än kan vara, visar att du respekterar dem som professionella, vilket är snällt. Att sitta med dem när de navigerar i besvikelse kommer att få dem att känna sig omhändertagna och sedda som människor och kommer att tillåta dem att fortsätta att fortfarande ansluta till dig och teamet.” ~ Nic DeAngelo, vi köper lån snabbt
6. Gör en framtidsplan och håll ditt ord
”Om ditt företag inte kan höja en anställds lön är det viktigt att göra en plan för när det kan ske i framtiden och att dela detta med din medarbetare. Det kan tillfredsställa dem att veta att du tror att de är värda det. Det är ännu viktigare att hålla vad du säger när du väl gör en sådan plan, annars riskerar du att skada din relation med den här medarbetaren och andra som kan höra talas om det.” ~ Blair Williams, MemberPress
7. Markera de positiva saker som den anställde har gjort
“När du avslår en anställds begäran om löneförhöjning, byt fokus innan du levererar de dåliga nyheterna. Fokus kan ändras genom att först tala om för dem hur värdefulla de är för företaget och att du uppskattar deras arbete. Berätta sedan för dem att du förstår att de behöver de extra pengarna och att du inte ifrågasätter att de är värda mer lön; men nu är inte rätt tidpunkt för det.” ~ Baruch Labunski, Rank Secure
8. Erbjud vidareutbildning
”Jag tycker att det är viktigt att vara transparent och ärlig mot sina anställda. Om du avslår en begäran om löneförhöjning, förklara motiveringen bakom ditt beslut. Var tydlig med företagets budget och diskutera vad medarbetaren kan göra för att tjäna en löneförhöjning i framtiden. Detta kommer att hjälpa medarbetaren att förstå ditt beslut. Erbjud även utbildning eller någon annan förmån i stället för löneökning.” ~ Syed Balkhi, WPBeginner
9. Använd data för att säkerhetskopiera ditt beslut
”Det känns aldrig bra att säga till någon som jobbar hårt för dig att de inte kan få som de vill. Du kan dock minska vissa skador genom att dra specifika datapunkter för att citera ditt beslut. Det är en stor skillnad mellan “Du får ingen löneförhöjning” och “Jag kan inte ge dig en löneförhöjning, och här är data som visar varför.” ~ John Brackett, Smash Balloon LLC
10. Skapa en standard för löneökningar
”Det borde finnas en mekanism för en anställds tillväxt eller löneökning. Att acceptera sådana förfrågningar på ad hoc-basis är aldrig fördelaktigt för företaget. Om du har en mekanism på plats, stöds ditt beslut att godkänna eller avslå en begäran av logiska resonemang (anställdas prestation mot de uppsatta leveranserna eller målen). Och därmed är risken för konflikt redan minimerad.” ~ Stephanie Wells, formidabla former
Bild: Depositphotos