

Alla nyanställda bör ges en rättvis chans att vänja sig vid sin nya position och vänja sig vid hur saker och ting görs inom ditt företag. Men efter en tid kan du börja märka tecken på att introduktionsperioden helt enkelt inte går bra för din nya medarbetare.
Så hur kan du avgöra om det bara är nyanställda jitters eller om de inte passar bra för rollen? För att hjälpa till väger 10 medlemmar av Young Entrepreneur Council (YEC) in följande fråga:
“Vad är ett tecken på att introduktionen inte går bra och att den nyanställda kanske inte passar bra för rollen?”
Här är vad de rekommenderar att du håller utkik efter.
1. Dålig behandling av andra
“Jag tittar alltid för att se hur de behandlar sina chefer och medarbetare. Det säger mig mycket om hur länge de planerar att stanna, deras karaktär och övergripande engagemang för rollen. Om de trycker tillbaka på nuvarande rutiner eller agerar ointresserade med sina chefer, är det ett tecken på att de inte kommer att passa bra för organisationen.” ~ Nic DeAngelo, Saint Investment Group
2. Konsekventa misstag
”Det tar tid för en nyanställd att anpassa sig till den nya arbetskulturen och lära sig de nya sätten att göra saker på. Men vissa kandidater fortsätter att göra misstag även efter upprepade påminnelser. De kan helt enkelt inte följa instruktionerna. Om du har någon sådan är de helt klart inte någon du vill ha i laget.” ~ Josh Kohlbach, Grossistsvit
3. Avvisad feedback
“Ett tecken på att introduktionen inte går bra och att den nyanställda kanske inte passar för rollen är när kandidaten avvisar feedback. En bra anställd kommer alltid att lära sig teamdynamiken och nya sätt att göra saker, oavsett hur erfarna de är. Om de inte tar anteckningar av feedbacken vet du att du har fel person i laget.” ~ Thomas Griffin, OptinMonster
4. Spänning med befintliga anställda
“Ett tecken på att det inte går bra att anställa en nyanställning är om de inte kommer överens med befintliga kollegor. Detta kan vara ett tecken på ovänlighet och en dålig attityd, vilket kan leda till en övergripande negativ atmosfär. Det är viktigt att nyanställda börjar med entusiasm och en vilja att komma överens med alla medan de utför sina uppgifter.” ~ Stephanie Wells, formidabla former
5. Pushback på procedurer
“Nyanställda som trycker tillbaka på procedurer passar vanligtvis inte bra. Det är OK för en nyanställd att fråga varför saker görs på ett visst sätt för att försöka förstå till fullo, men det är en annan sak att trycka tillbaka på rutiner bara för att den nyanställde inte gillar de etablerade processerna. Det kommer att finnas möjligheter att ta fram nya idéer, men först måste nyanställda visa att de kan följa anvisningarna.” ~ Jonathan Prichard, MattressInsider.com
6. Inkonsekvent kommunikation
“Otillbörliga förseningar och en bristande kommunikation är ofta säkra tecken på en dålig passform. En effektiv anställning tenderar att göra misstag och be om feedback snabbt. På Fractal har vi haft liknande erfarenheter av att arbeta med A-spelare som vi har tagit in. När problem uppstår kring leveransdatum utan någon uppföljande kommunikation är det ett tecken på att den nyanställde kämpar och kanske passar dåligt.” ~ Brent Liang, Fractal
7. Negativ feedback från teamet
“Onboarding misslyckas vanligtvis på ett personligt plan. Med ett tydligt skisserat jobb kommer majoriteten av misslyckandena att vara interpersonella färdigheter som saknades i intervjuprocessen. Kontrollera ständigt inte bara med den nyanställda, utan också med de betrodda teammedlemmarna runt omkring dem. Om någon visar dig en annan bild än ditt team rapporterar, är det troligtvis dags för dem att gå.” ~ Jason Azevedo, MRCA
8. Underlåtenhet att ställa frågor
”Om den nyanställde inte har några frågor om arbetskulturen är det en röd flagga. Onboarding innebär inte att all information om den nyanställda dumpas i en fast mall. Det innebär att skapa ett utrymme som hjälper dem att lätta in i sin roll. Om du berättar allt för dem kan de kämpa för att klara det själva när du är ute ur bilden. Motivera dem att ställa frågor. Visa, berätta inte.” ~ Candice Georgiadis, Digital Day
9. Brist på uppmärksamhet på detaljer
“En brist på uppmärksamhet på detaljer är ett tecken vi letar efter när vi försöker avgöra om någon passar bra för en roll. Om de inte verkar bry sig om de små sakerna, är det ett tecken på att de kanske inte är utklädda för jobbet. Det är viktigt att ta upp dessa frågor tidigt och stödja den nyanställda, men om de fortsätter att visa brist på uppmärksamhet på detaljer kan det vara dags att släppa dem.” ~ Syed Balkhi, WPBeginner
10. Dåligt engagemang
”Alla nyanställda tar ett tag på sig att visa kompetens, men engagemanget, eller bristen på sådan, märks ofta direkt. Om den nyanställde inte fullt ut engagerar sig i utbildningen för jobbet, oavsett om det är genom att komma in sent eller gå tidigt eller kanske bara inte ställer de frågor som någon engagerad nyanställd skulle ha, är det ofta en stor röd flagga.” ~ Kyle Michaud, Carolina Dozer
Bild: Depositphotos