

En ökning av trafiken på kommersiella projekt är möjligheten att öka antalet försäljningar och din e-handelsverksamhet.
Idag ska vi prata om hur man kan öka trafiken till en onlinebutik och överväga de mest effektiva sätten och kanalerna för att locka riktad webbplatstrafik.
1. SEO-optimering av webbutiken
För att locka trafik från sökmotorer måste en webbutik, precis som alla andra webbplatser, optimeras med SEO-verktyg i enlighet med vissa regler.
Vad du bör vara uppmärksam på först och främst:
- Alla texter, oavsett om det gäller beskrivningar, artiklar etc., måste vara unika. Du kan kontrollera denna indikator i specialtjänster (Grammarly, Copyscape). Utan detta objekt är det osannolikt att du kommer att kunna komma till första sidan med sökresultat.
- Projektet måste ha en semantisk kärna runt vilken alla texter, metataggar och andra element är uppbyggda. Detta är en kritisk punkt eftersom felaktigt fördelade förfrågningar över sidor kommer att komplicera marknadsföringen avsevärt.
- Hemsida, kategorier, produkter etc. måste ha föreskrivna metataggar (Titel, Beskrivning).
- Använda förekomster av nyckelord från semantik i texter, titlar och metataggar. Kom ihåg att de först måste delas in i kluster.
- Snabbladdade sidor, liksom deras optimering för mobila enheter, ökar avsevärt kvaliteten på beteendefaktorer (avvisningsfrekvensen minskar). Du kan kontrollera sidladdningshastigheten i tjänsten Page Speed Insights och om du är värd för din webbplats med SeekaHost.app kan du kontrollera diskutrymmet i din SeekaPanel-instrumentpanel.
- Det är nödvändigt att optimera inte bara texter utan även bilder genom att ge dem Alt-taggen.
- Butikens struktur bör vara så genomtänkt som möjligt, du bör inte använda en stor häckningsnivå (rekommenderas upp till 4-5). Bra intern länkbyggnad kommer att hjälpa till att påskynda indexeringen av webbplatsen, dess användbarhet och omvandlingsfrekvens.
- Produkter måste vara i kategorier. Om produkter har olika egenskaper (till exempel färger, storlekar och modeller), rekommenderas det att använda filter efter dem.
Generellt gäller att ju lättare det är för användaren att navigera i webbutiken, desto lättare är det att marknadsföra den i sökmotorer.
2. Kontextuell reklam
Kontextbaserad annonsering låter dig nästan omedelbart börja ta emot en ström av inkommande förfrågningar. Till skillnad från SEO-kampanj, finns det ingen anledning att vänta under en viss tid.
Av minusen:
- Det är inte alltid möjligt att hitta en kompetent specialist första gången, som kan optimera kampanjens arbete korrekt och inte “dränera” budgeten samtidigt.
- Det är inte gratis. Varje åtgärd (klick, visning eller konverteringsåtgärd – beroende på inställningarna) kommer att kosta ett visst belopp, beroende på graden av konkurrens inom nischen, blocken där annonserna kommer att visas, etc.
Google Ads erbjuder förresten alternativ för att skapa kampanjer som optimeras automatiskt. Men innan du använder detta bör du förstå att algoritmernas arbete är helt ogenomskinligt, så om du behöver detaljer och vill göra frekventa ändringar i kampanjen, kommer den här metoden inte att fungera.
3. Riktad reklam i sociala medier
I sådan reklam spelas huvudrollen av det korrekta urvalet av publiken och högkvalitativa (exakt de som kommer att uppfattas positivt av den utvalda publiken) annonsmaterial. Men initialt måste du installera en pixel på webbplatsen, sätta upp mål och testa trafik, allokera en viss budget för detta.
4. E-postmarknadsföring
Med e-postmarknadsföring kan du öka antalet försäljningar genom att påminna kundbasen om vissa händelser, till exempel kampanjer som har dykt upp. Själva kundbasen kan samlas på olika sätt, huvudmålet är att motivera besökaren att lämna sin E-post, till exempel genom att ge en rabatt i gengäld.
5. SMS-utskick
Principen liknar e-postmarknadsföring, men du måste vara ännu mer försiktig. Först ska utskicket skickas till personer som faktiskt lämnat sitt telefonnummer, samtidigt som de frivilligt samtycker till det. För det andra ska meddelanden vara värdefulla, inte påträngande. För utskick kan du använda tjänsterna: smsaero.ru eller smsint.ru.
6. Marknadsföring på aggregatorwebbplatser
Marknadsplatsen är en förmedlande sida mellan en köpare och en tredjeparts webbutik, som har hög trafik, ett bekvämt produktnavigeringssystem etc. Användaren väljer villkoren för köp av varor som passar dem, varefter de kommer till sidor i din webbutik och gör ett köp. Marknadsplatser erbjuder placering under olika förhållanden, det finns också möjligheter till betald marknadsföring av råvaror, detaljerad analys och mer.
7. Publikmarknadsföring
- Öka varumärkeskännedomen.
- Attrahera ytterligare trafik från andra webbplatser.
- Förbättrar domänens länkprofil.
- Med rätt tillvägagångssätt har det en positiv effekt på beteendefaktorer.
Med denna marknadsföringsmetod är det nödvändigt att lämna meddelanden i profilgrenar på forum eller andra ställen där det är tillåtet att kommentera med angivande av det annonserade varumärket (eller produktens/företagets namn) med en länk till onlinebutiken.
Denna marknadsföringsmetod kan implementeras självständigt eller genom att anförtro den till byråer. Problemet är att hitta relevanta sajter med möjlighet att publicera länkar.
8. Innehållsmarknadsföring
I allmänhet kan innehåll vara av absolut alla slag: från videoinnehåll och text till interaktiva poddsändningar. Det viktigaste här är att fokusera på detaljerna hos din publik och den föreslagna produkten.
Utformningen av webbplatsen ska vara så enkel och tydlig som möjligt, inte distraherande från användarens köp. Samtidigt ska det visuella innehållet på sajten vara av god kvalitet. En grafisk redigerare hjälper dig att arbeta med bilder och foton, och en enkel och funktionell filmredigerare kommer att vara användbar för videobearbetning.
Genom att hålla en tematisk blogg kan du få trafik från sökmotorer (med rätt inställning till marknadsföring), som sedan kan konverteras. Och publicering på tredjepartswebbplatser med en aktiv länk till onlinebutiken, förutom SEO-effekten, kommer också att bidra till riktad trafik.
9. Affiliate-program
Ett affiliateprogram är en typ av samarbete mellan ett främjat projekt och en tredjepartsresurs som får en belöning för en perfekt försäljning av en produkt eller en övergång till sidorna i en onlinebutik. Ersättningen uttrycks i procent eller ett fast belopp.
Den största fördelen med affiliate-program är att du i de flesta fall inte behöver betala för placering – betalning sker först efter att den överenskomna åtgärden är genomförd. Det viktigaste är att välja rätt partner: hur lika dina målgrupper är, var din annons kommer att placeras (till exempel en banner), om den kommer att förloras för mycket mot bakgrund av andra erbjudanden, etc.
10. Anslagstavlor
Slutsats
Så vi har föreslagit de 10 mest populära sätten att öka försäljningen och trafiken till en onlinebutik. Vi hoppas att du får önskat resultat genom att använda dem tillsammans.
Författarens biografi:
Vital Shpakouski
Filolog med högre utbildning, professionell översättare, före detta volontär och lärare, entreprenör och säljare med 13 års erfarenhet. Nu är jag copywriter inom internetmarknadsföring, och jag skriver om allt som hjälper företag att växa och utvecklas. På fritiden skapar jag musik och låtar som ingen hör och fotar och filmar som ingen ser.